Ce trebuie să știi dacă vrei ,,să te faci wedding planner”?

În primul și în primul rând, ar trebui să afli de cursul de wedding planning susținut de TWS de la DallesGo.

 

În ultimii doi ani și jumătate, de când nuntuiesc cu drag și dor – am primit nenumărate e-mailuri de la fete de toate vârstele și felurile, care vor să afle dacă ofer internshipuri, dacă am loc în echipă, dacă organizez cursuri și așa mai departe… În primul rând vreau să spun că mă simt măgulită și apreciez atenția. Sigur că se umflă așa, măcar puțin, pipota în mine când văd că m-as putea transforma peste noapte într-o tentativă de guru.

De ce zic tentativă?

Pentru că nu aș putea să fiu un guru decât dacă aș accepta să fiu o impostoare.

Nu sunt mai mult decât un freelancer autodidact care și-a dorit foarte, foarte mult să schimbe niște lucruri. Fac lucrurile în felul meu, nu-s școlită, n-am pregătire cu fundă roșie de la vreun curs de pe internet și nici nu provin dintr-un domeniu adiacent neapărat. Adică n-am făcut BTL 10 ani ca să iau pe o mică cotitură. Nu-s nici om de PR. Sunt doar un om care într-o zi s-a hotărât să FACĂ ceva în loc să se gândească să facă ceva. Și cum geamul nu se sparge decât dacă iei o piatra și dai în el – și nicicum dacă te gândești zece ani care ar fi cea mai bună metodă de a sparge geamul cu daune cât mai mari sau mai mici – am ridicat-o de jos și am azvârlit-o – fără să știu ce o să fac după aceea. Fără să știu dacă are sistem de securitate și o să vină poliția. Fără să am un plan de a-l pune la loc sau de a-l înlocui cu altceva. Și apoi am făcut pur și simplu pașii pe care am simțit să-i fac, de obicei făcând în ciudă oricăror legi de business sau antreprenoriat sau start-up sau ce vreți voi.

După o vreme, am început să mă interesez de cursuri de specialitate. Am zis că ar fi bine să atârn și-o patalama în cui, să am mai multă credibilitate. De ce nu, să învăț lucruri noi. Dar sincer, n-am găsit deocamdată ceva pe care să dau banii cu încredere. În țară nu există decât cursuri de certificare de două zile în care nu se învață nimic din ce nu ai găsi singur pe internet. Afară există școli, desigur, dar merită oare în punctul ăsta investiția? Pe internet am găsit de asemenea cursuri, însă vorbesc despre lucruri care cultural n-au legătură cu ce facem noi aici. Rehearsal dinner?! Oficianți? Coordonare de ceremonie?! Despre ce discutăm – aici ceremonia e coordonată de nenea popa 100%, ornarea cu drag și dor a bisericilor pentru ceremonie e azvârlire de bani pe fereastra – 1) ca bisericile sunt în general destul de ornate și 2) banda rulantă de la biserica ortodoxă nu e foarte friendly cu instalarea și dezinstalarea de diverși suporți. În fine. M-am hotărât, pe barba mea, să fiu în continuare unicul meu profesor și stăpân.

Cu toate astea, aș fi vrut, astă toamnă, să am vreme să organizez o întâlnire cu fetele care mi-au venit în sprint din spate și care vor să facă și ele treaba asta. Dar nu ca să le învăț ce să facă. Cum aș putea să învăț pe altcineva ce să facă, când tot ce am crescut aici, toate instrumentele pe care le folosesc acum sunt făcute de mine pentru mine? Unele sunt liste băbești, criteriile pe care le folosesc sunt subiective, experiența dobândită e una crescută într-o anumită nișă și așa mai departe. Așadar – nu am cum să pretind că pot învăța pe altcineva CUM SĂ ORGANIZEZE EVENIMENTE, mai ales când unele dintre aceste fete fac asta deja de ani buni, într-un domeniu sau altul. Probabil mi-ar da clasă la reguli și proceduri organizatorice legate la ochi și cu mâinile la spate, trezite din somn de două minute.

Dar pot însă, cu experiența din ultimii 10 ani și ceva, inclusiv ultimii doi, să povestesc câte ceva despre privitul în propria ogradă înainte de a te apuca de ceva. Dacă nu știi cine ești și cu cine vrei să vorbești, cum vrei să te apuci de treabă? Așadar, câteva puncte pe ordinea de zi pe care s-ar fi sprijinit dizertația mea ar fi fost următoarele:

1) Cine ești tu, ce ai de spus oamenilor, de ce te-ar asculta pe tine și nu pe alții? Ce știi să faci bine? Negociezi bine? Ești foarte sociabilă? Ai contacte multe într-o anumită zonă? Utilizează lucrurile astea! Găsește combinația aceea unică care te face diferit de alți oameni și folosește-o în avantajul tău! Gândește-te dacă vrei să te axezi pe coordonare de evenimente, pe design, dacă ești un planificator excelent, dacă ești un consilier foarte răbdător? Ești tranșantă și sinceră, sau mai degrabă diplomată? Ești empatică, îți place sau nu să îți impui autoritatea? Îți place ca lucrurile să fie extrem de bine puse la punct sau îți place să lași portițe deschise ca să poți să schimbi în orice moment orice lucru? Ești o persoană caldă și sensibilă, sau mai degrabă ,,mână de fier”? Toate lucrurile astea contează în alegerile serviciilor pe care vrei să le prestezi. Nu te ajută cu nimic să copiezi schema de servicii a altcuiva. Nu pentru că nu ar fi corect, ci pentru că nu este eficient și nu îți face ție nicio favoare.

2) CINE vrei să te asculte? Cu cine vrei să vorbești? Nu vrei să vorbești cu toată lumea și, mai ales, nu vrei orice clienți. Cea mai mare greșeală pe care o poți face e să accepți toate colaborările, din disperarea de a construi un portofoliu. Uneori oamenii nu-s pe aceeași lungime de undă. Uneori și-ar dori să fie, dar pur și simplu nu sunt. Un client cu care nu ești pe aceeași lungime de undă va fi în final un client nefericit care va considera că a făcut o greșeală alegându-te. Un client nefericit te va face și pe tine nefericit, invariabil. Banii câștigați din această colaborare vor fi câștigați cu un preț prea mare. Învață să fii selectiv. Nu e ceva arogant, e ceva ce funcționează în binele tuturor. Crează-ți un set de criterii pe care trebuie să le îndeplinească, în linii mari, clientul tău. Nu e vorba de un examen, dar e vorba de o persoană cu care uneori petreci mai bine de un an și pe care încerci s-o ajuți. Uneori ea poate alege prost, bazându-se pe ce au spus alții sau neavând răbdare să caute suficient de mult. Fii tu mai înțeleaptă și ajut-o în primul rând pe ea să nu facă o greșeală.

3) UNDE este publicul tău? Dacă afli asta – o să afli unde trebuie să mergi și să le prezinți serviciile tale. Alege-ți o nișă și încearcă să ți-o înțelegi. Poate fi vorba despre ceva deja existent (oameni din top management exclusiv) sau de ceva ce deterimini și articulezi tu (aventurierii care iubesc culorile tari, indiferent de ocupație).

4) Creează-ți propriul set de reguli. Uită tot ce ai auzit pe la seminarii de business, tot ce ai citit prin cărți motivaționale – sau alege de acolo doar lucrurile care au legătură cu cine ești tu și cine e audiența ta. Nimeni n-a ieșit vreodată în față pentru că a fost cuminte și a urmat toate regulile. De obicei oamenii care încep să scrie cărți despre reguli sunt cei care nu le-au urmat in the first place. La naiba, și eu fac exact același lucru acum!

5) CEL MAI IMPORTANT – Încearcă să îți creezi un obiectiv principal– material sau emoțional. Vrei să devii celebru? Vrei să strângi o sumă considerabilă de bani? Vrei să fii asociat diverselor personaje mondene? Vrei să fii stăpân pe timpul tău și pe viața ta – și îți pasă mai puțin de câștigul material sau de faimă? Vrei să îți petreci timpul cunoscând mereu oameni noi? E foarte important să fii foarte sincer când stabilești aceste lucruri. Nu e ca și cum te aude cineva și te judecă – ia uite și la ăsta, ce materialist e. Sau ce superficial e. Sau ce fraier e. Sau ce neambițios. Sau …Sau… Ești tu cu tine și nu trebuie să dai explicații nimănui – asta e frumusețea. Când o să-ți dai seama ce vrei de la activitatea asta, ce vrei să-ți aducă ea, o să știi mai multe și despre celelalte patru puncte. Obiectivul tău o să îți arate dacă vrei să fii rechin sau caracatiță, delfin sau meduză. Nu nimic rău cu niciuna dintre înotătoarele astea.

În final – știu că sfaturile acestea sunt greu de urmat. Dacă ești la început o să fii tentată să lucrezi cu oricine îți face onoarea să te aleagă – până la urmă nu îți permiți luxul să refuzi. O să prestezi și servicii pe care nu vrei de fapt să le prestezi fie pentru că nu știi încă că nu vrei, fie pentru că – din nou – ți-e greu să refuzi. O să te minți că obiectivul tău este unul de care ai citit prin cărți, pe care ți-au spus părinții că trebuie să-l ai sau pe care crezi acum că e corect să-l ai. În timp o să-ți dai seama care e de fapt el și sper că o să încerci să îl atingi.

Și poate într-o zi o să reușesc să pun pe picioare această prezentare și o să trec peste târșală și peste tot și o să reușesc să vă adun pe toate într-o sală să vorbim puțin.

Fotografia zilei (just because):

vlad-gherman-destination-wedding-greece-crete-113

Credit foto: Vlad Gherman