Cinci lucruri care nu se spun viitorilor miri

Mi-am câștigat ,,renumele” că spun lucrurile direct. Unii mi-au spus că îi inspir făcând asta atât de asumat, alții m-au pus pe diverse ,,liste negre” mentale, deși nu mi-au spus-o în față, pentru că au luat personal lucruri spuse/scrise de mine (și când era cazul, dar mai ales când nu era). That is OK, asta înseamnă să îți asumi propriile acțiuni, iar eu o fac.

N-am fost, așadar, niciodată genul care minte frumos, deși am picat de multe ori în capcana de a spune adevărul urât (poate lipsit de tact, poate lipsit de răbdare). N-am considerat niciodată un defect faptul că spun lucrurilor pe nume, însă mi-am dat seama (nu știu dacă de fiecare dată) când am greșit, m-am grăbit sau am folosit un ton nepotrivit – și am învățat din (aproape?) fiecare fail.

O altă caracteristică a mea este că nu cer feedback post-eveniment, cel puțin nu sub o formă ,,instituționalizată” (cu formular sau listă de întrebări). POFTIM?! Este cel mai bun tool, una dintre cele mai bune metode de a-ți îmbunătăți serviciile și de a ține aproape un client. Ei bine, I beg to differ. Relația cu clienții mei este foarte diferită de ce se întâmplă în general în vânzări. Relația pe care o dezvolt cu ei este una aflată la granița dintre prietenie și colaborare și se întinde pe foarte mult timp. Ajungem să ne spunem direct lucruri (poate prea direct, vezi paragraful anterior) și după eveniment clienții mei n-au niciodată ezitări în a-mi transmite feedback, dacă este cazul. Uneori feedback înseamnă vorbe prea frumoase, pe care poate nici măcar nu le merit. Alteori înseamnă doar ocazia de a se ,,răcori”, fără a avea nicio secundă în intenție să ofere un sfat constructiv ci doar să se plângă și să împărtășească o experiență negativă, uneori pur subiectivă. Sunt întotdeauna oameni care țin să sublinieze cu carioca fosforescentă ce a mers rău, chiar dacă asta constituie 1 la mie din experiența întregului eveniment. Sunt, desigur, și oameni (mai ales educați în cultura americană) care știu să ofere feedback, fără să pice în nicio extremă – și e de apreciat când asta se întâmplă.  Acest feedback, exagerat de laudativ sau de critic sau uneori echilibrat vine, însă, și fără să îl cer. Desigur că discut cu clienții după eveniment, îi întreb cum se simt, dacă au plecat în luna de miere și care mai e viața lor. Dar nu încerc să storc ,,procedural” de la ei impresii pe care le vor împărtăși oricum dacă au fost puternice, fie ele pozitive sau negative. De asemenea, simt din anumite detalii pe care clienții le oferă voluntar despre colaborarea cu anumiți furnizori unde a mers totul strună și unde nu, fără să mi se spună direct. Sunt sensibilă în acest mod și foarte observativă, chiar dacă pare că nu-mi pasă. Îmi pasă, poate prea mult, vă asigur. Poate de asta încerc să nu mă expun atât de tare unei analize reci, pentru că îmi pasă încă după atâția ani mult prea mult. Iar greșelile altora nu rămân nesancționate, chiar dacă nu mă dau cu fundu’ de pământ, nu ameninț, nu strig, nu am ieșiri de divă.

Acestea fiind spuse și mai ales expuse, aș vrea să vă spun câteva lucruri care nu se spun de obicei, fiindcă afectează vânzările sau ucid visul că orice om poate avea orice nuntă pe care și-o dorește (implicit, vânzările).

  1. Nu puteți avea orice. Puteți avea orice se încadrează în bugetul vostru. Orice, absolut orice se înscrie în afara planului ,,standard” costă în plus. O ceremonie atipică, un plan B, scaune de alt fel, fețe de masă de alt fel costă – și cel mai probabil nu costă puțin. Văd foarte mult bătută moneda pe acest ,,puteți avea și voi treaba asta!” – da, puteți! Dacă puteți însă și plăti pentru ea!
  2. Un serviciu de wedding planning nu este un serviciu ieftin și nici care se plătește singur. Este ca și cum v-ați imagina că un avocat, un medic sau un designer de interior se va plăti cumva singur din alte servicii. Desigur că un wedding planner bun va veni și cu niște beneficii directe sau indirecte de genul – vă va economisi timp, vă va oferi mici discounturi la anumiți furnizori cu care are o relație bună, vă va duce către furnizori care să ofere cel mai bun serviciu în bugetul pe care voi îl puteți aloca pentru lucrul respectiv, vă va face un plan bun care vă va ajuta să optimizați lucrurile pe care voi le puteți avea la nunta voastră în bugetul vostru. DAR să aveți așteptarea ca la final, când trageți linie, calculul să vă iasă exact la fel cu wedding planner sau fără este nerealist și fals și duce la așteptări intangibile. Fee-ul unul wedding planner experimentat, în România, se va învârti, more or less, în jurul procentului de 8-12 din bugetul nunții voastre, indiferent care este modalitatea prin care-și calculează fee-ul. Nu, colaborarea cu el nu vă va aduce 8-12% discount la TOATE serviciile astfel încât să conchideți că ,,se plătește singur”. O nuntă organizată de un wedding planner din România, în ultimii ani, are bugetul (total! – incluzând rochii, costume, machiaj, verighete, oficiant, cazări și altele) mediu de 35.000 de euro. Da, există posibilitatea să faceți alegeri mai puțin inspirate în lipsa unui wedding planner și să ajungeți astfel să cheltuiți mai mult, dar ăsta nu este un calcul pe care să-l puteți face, concret. Nu veți ști niciodată ,,ce ar fi fost dacă…”.
  3. Recomandările de la prieteni nu sunt aur pur. Recomandările de la prieteni sunt servicii de care ei au fost mulțumiți atunci când și-au organizat nunta – și e minunat că au avut aceste experiențe – însă ele nu se aplică în mod automat și vouă. Mai mult, există o tendință umană, pe care o avem fiecare dintre noi, de a ne vedea validate alegerile și a insista așadar că sunt cele mai bune care s-ar fi putut face. Probabil chiar au fost cele mai bune – pentru ei, pentru bugetul lor, la momentul organizării nunții lor. Și aici mă refer la orice – de la wedding planner, la fotograf, la band, la DJ. Dar odată ce apelați la serviciile unui wedding planner și plătiți pentru ele, încercați să vă canalizați atenția pe ce vă spune el/ea. Este motivul pentru care il/o plătiți. Beneficiați de experiența și capacitatea lui/ei de a vă oferi sfaturi obiective.
  4. Un wedding planner poate greși. Există posibilitatea, orice ar spune în materialele publicitare. Suntem oameni și suntem supuși greșelilor exact ca oricare alți oameni. Eu una am o lista mărișoară de greșeli din trecut pe care mi le imput și la care mă  uit din când în când, înțelegând de fiecare dată încă ceva din ele și perfecționând ce se întâmplă pe mai departe pe parte de atenție și prevenție. Important este, așadar, ca wedding plannerul pe care l-ai ales să învețe din greșelile trecutului, să accepte când a greșit și să încerce să repare greșeala. Dacă spune că nu greșește niciodată fie minte, fie nu știe real să-și evalueze prestația și reacțiile, indiferent cât feedback cere de la clienți. Cu toate astea, ca-n orice relație, unde ai două părți, erorile de comunicare pot veni din mai multe locuri. Se pot repara sau nu. De aceea contra-recomandările prietenilor sau părerile de pe facebook sau insta de asemenea nu sunt adevăr absolut.
  5. Ziua nunții tale nu va fi perfectă decât în măsura în care standardul tău pentru perfecțiune nu este unul… perfect. Chiar și dacă nu vor interveni ,,sughițuri” în program (sau nu le vei simți tu, pentru că ai un coordonator de eveniment cu adevărat priceput), vor fi mici nesuprapuneri între reprezentarea ta mentală și realitate care te pot afecta mai mult sau mai puțin. Cheia este să nu pleci în căutarea perfecțiunii, ci să îți păstrezi mintea deschisă pentru bucuria de a trăi clipele respective. Greșelile care se pot îndrepta se vor îndrepta, cele care nu se pot îndrepta se pot discuta/tranșa/feedback-iza și altădată. Nu lăsa lucrurile astea să afecteze cele câteva ore pe care le ai la dispoziție să te bucuri după atâtea luni de muncă. Și nu mai lăsa pe nimeni să-ți promită perfecțiune. Vei fi singura victimă, în final, a așteptărilor sădite în tine de o piață care vrea, în principiu, să-ți vândă ceva.

Știți, pesemne, că am și noutăți mari pentru voi. Începând cu 2020 vă pun la dispoziție o MEGA echipă de doamne una-și-una care să e ocupe de evenimentul vostru. Fie că veți avea plăcerea să colaborați cu Claudia, cu Ana sau cu Ștefania, vă asigur că va fi o mare plăcere! Sunt acum alături de mine și ,,mă lucrează” exact la părțile de diplomație, de entuziasm, de energie și pozitivism :). Adică alea unde eu încep să mai dau cu virgulă. Eu voi rămâne să coordonez abolut orice acțiune, de la distanță. Voi fi în continuare principalul punct de contact. Și dacă treceți pe la Bruxelles, nu uitați să dați un semn!

Dați un semn negreșit și dacă aveți o nuntă de organizat (indiferent unde), sfaturi de cerut, concept de elaborat sau party de coordonat! Găsim sigur o soluție.

Foto – Ioan Stoica