Cât costă o nuntă în România?

May 28, 2017

Dacă aveți întrebări sau simțiti nevoia să discutați mai multe despre nunta despre cum puteți optimiza costurile ei, vă aștept pe grupul de facebook “Ajutor, mă mărit”! Spoiler alert – funcționează și dacă vă însurați, așa e limba asta română…   

Of, subiect care nu se epuizează niciodată – cât costă o nuntă în România? Am mai scris despre el, și au scris și alții, poate mai bine decât mine. Cumva însă ne întoarcem iar și iar aici, mai ceva ca la Marea Albastră. 

Așadar, dragilor, care este prețul unei nunți în România? De ce zic în România? Pentru că majoritatea cererilor care vin pe adresa yourweddingstyler la gmail punct com vin de la oameni stabiliți prin alte țări, care au pierdut contactul cu realitatea românească.

(ba chiar și cei care locuiesc și trăiesc aici se consumă adeseori cu aceasta întrebare în cap).

Și o să încep cu concluzia, deși poate nu-i firesc așa – nunțile în România NU sunt ieftine. Cel puțin nu acele nunți pe care vi le doriți voi, dragi vizitatori de bucharestweddingplanner.ro.

O să atac pe câteva puncte și o să dau explicații.

  1. Nu TOATE nunțile din România sunt scumpe. Există o infrastructură solidă de servicii calitate medie care vă pot ajuta ,,la calcule”. Așadar, există servicii pentru toate buzunarele, restaurante pentru toate buzunarele. Locuri unde nunta poate ieși ieftin de-a dreptul. Nu stiu cât de mirobolant, whimsical sau dreamy, dar ieftin cu siguranță. Mult mai ieftin decât probabil prin orice altă țară europeană la care vă raportați. Din păcate, însă, nu este acesta genul de nuntă pe care vi-l doriți voi, nu-i așa?
  2. Când comparați prețurile, asigurați-vă că nu comparați mere cu pere si cartofi cu avioane. Comparând cu “tendințele europene”, meniul la nunțile românești, după cum bine știți, este (prea) stufos. Băuturile sunt în general în regim open bar, într-o listă generoasă, pe o perioadă de cel puțin 8-10 ore. Tot personalul, muncește mult în ziua respectivă, spre 14-16-18 ore. În comparație cu o cină de 2 feluri pe o durată de 2-3 ore (sau bufet), urmată de o petrecere unde vinul și răcoritoarele sunt din partea casei, iar restul se plătesc de invitați.
  3. Diferența dintre serviciile high-end este mai mică, chiar dacă diferența de nivel de trai între două țări este destul de mare. Asta pentru că publicul căruia i se adresează este cam același și are aceeași putere de cumpărare, indiferent în ce țară se găsește. Discutăm despre antreprenori, despre middle și high management people care au salarii în România comparabile cu cele europene. Diferența de nivel de trai nu de aici vine, din această pătură foarte subțire, din România. Ea vine din sărăcia generalizată, din corupția masivă și din alte subiecte care însă nu se aplică pe nișa despre care noi discutăm azi.
  4. Entertainerii nu sunt ieftini (în speță trupele live), dar sunt în general de calitate și lucrează weekend de weekend până la 4-5 de dimineață. Acesta este în general șocul cel mai mare pe care-l au clienții din alte țări, după cel cu costul meniului.
  5. Unele dintre cheltuielile pe care business-urile conexe le au sunt similare cu cele din alte țări. Echipamentele tehnice ale fotografilor sau trupelor, logistica, trainingurile, licențele – toate vin din sau se fac în aceleași locuri unde se fac toate echipamentele/trainingurile pentru orice alti furnizori europeni. Repet, discutăm aici despre servicii high-end.
  6. În ceea ce privește fotograful sau videograful – acei fotografi care ți-au atras probabil atenția pe facebook și pe care-i vrei la nunta ta sunt parte din comunități internaționale de fotografi, au acces și plătesc pentru aceleași resurse ca toți ceilalti. Mai mult de atât, au de multe ori nunți în afara țării nu pentru că ar fi mai ieftini decât cei locali, ci pentru că sunt foarte apreciați. Asta înseamnă, ca în orice alt domeniu, un fee pe măsură. Pentru că atât skill-urile cât și cererea sunt la un nivel înalt.

Acum, că am punctat aceste lucruri, zic să vă dau direct cu cifre.

Pentru o nuntă medie de să zicem 100 de persoane, trebuie să ai în minte un buget minim de 18.000 de euro și unul mediu de 28.000 de euro. Am spus mediu, da.  Calculul complet și corect este destul de complex și depinde atât de numărul de invitați , cât și de numărul de servicii contractate de client. Depind chiar și de costul ținutelor mirilor. Acestea pot costa de la 1000 de euro ambele și până la 5-6000. Faceți singuri calculele, dacă doar aici se consumă această sumă.

O diferență mare de cost poate veni din alegerile de entertainment. O trupă live medie costă cu toate ,,anexele” tehnice 3500-6000 de euro. Cu fiecare artist pe care îl adăugați (dansatori, interpreți de muzică populară, iluzioniști, MC, caricaturiști etc) costul crește. Și nu crește puțin. Desigur, dacă discutăm despre nume celebre, costurile pe band pot ajunge și depăși chiar 10-15.000 euro.

Costurile variază și în funcție de serviciile de fotografie și videografie pe care veți dori să le contractați.

Că ajungem și la partea aceasta, un pachet mediu de floristică (care să se simtă) pentru o nuntă de 100 de persoane  ar fi undeva la 1500-1800 de euro. Centerpieces, buchete, lumanari plus something extra care este întotdeauna solicitat – o arcada, un leagan, o alee decorată etc. Atenție mare aici, că mă înjură toți floriștii în cor în curând! Am avut nunți (de 100-130 persoane) cu buget de 3000, 5000 sau chiar peste 10.000 de euro pentru flori!

1200-1500 euro este acea limită de buget pe care n-aș numi-o chiar minim extrem de la care florile de la nuntă sunt vizibile și contează în atmosfera generală. Acest prag va crește cu fiecare panou floral, masă de șampanie, perdea de flori, candelabru îmbracat în flori, sau orice alta chestiune care v-ar putea face cu ochiul de pe nu știu ce site sau rețea de trafic cu imagini nepermis de extravagante.

Luați în calcul și pachetul de papetărie care poate să fie nesemnificativ în calculul nunții…

…sau poate să bată și el în mia de euro dacă discutăm despre producții mega speciale. Scris auriu (folio), letterpress, hartie produsă manual, ștanțe, procedee, sigilii sau alte ,,nenorociri”.

Mai calculați și faptul că o să aveți o taxă pentru ceremonie, eventual mărturii, posibil logistică de închiriat dacă nu vă place ce vă oferă localul. Servicii de transport pentru invitați dacă nu sunteți undeva în centrul unui oraș. Nu am discutat nici măcar tangențial despre tort, candy bar, bufet de limonadă/clătite/prosecco, cabine foto, barmani profesioniști, lumini. Dacă le doriți, trebuie să vă gândiți la un buget și pentru asta.

Ca idee, fee-ul mediu unui wedding planner se învârte la 8-15% din bugetul nunții.

De multe ori este vorba de o taxă fixă, pe care o stabiliți de la bun început, dar e bine să știți despre ce sume discutăm, în linii mari. El poate fi mai mare sau mai mic în funcție de gradul de implicare pe care-l doriți. Și poate crește cu taxe de deplasare și cheltuieli de transport sau membri suplimentari ai echipei pentru evenimente la distanță sau complexe, sau pur și simplu mari. Un wedding planner nu se ,,plătește” de la sine, așa cum veți găsi poate informații pe internet.

Cu siguranță un wedding planner vă va ajuta să nu cheltuiți banii pe prostii și vă va oferi și câteva discounturi pe care le primește de la furnizori de multe ori de deserturi, pentru ținute, verighete etc. Dar nu acesta este motivul principal pentru care ar trebui să alegeți să lucrați cu un wedding planner. Și în niciun caz nu uitați să-l prevedeți în buget dacă vă doriți să lucrați cu el/ea, pentru că nu, nu se va ,,autoplăti”. Un wedding planner va aduce economii mai ales pe zona timpului petrecut cu studiul pieței, cu recomandări testate și mai ales cu experiența mai mult sau mai puțin vastă pe care o are cu evenimentele de acest gen. Va prelua așadar de pe umerii voștri atât cât sunteți voi dispuși să predați.

Acum la toate cele de mai sus, calculați un meniu per invitat…

…care, într-un loc de doamne-ajuta unde să aveți toate cele pe care vi le doriți pleacă de pe la un 80 de euro și se duce spre și peste 140 de asemenea de euro, incluzând mâncarea, băutura, remiza (bacșișul ospătarilor) care de multe ori e contractuală (obligatorie) și o eventuală taxă de închiriere/exclusivitate . Considerând costul de 80 de euro, plecăm așadar de la un cost de 8000 de euro exclusiv cu mâncarea și băutura, care poate ajunge și pe la 17.000 pentru aceiași 100 de invitați.

De asemenea, vă rog mult, calculați la numărul total de invitați și numărul oamenilor din echipă (care uneori se apropie de 20!).

Acei oameni fac parte din nunta voastră și deși în raport cu voi sunt prestatori de servicii care nu-s acolo la distracție, trebuie numărați la numărul total de meniuri. O recomandare – în afara cazului în care echipa solicită expres cameră separată sau un meniu special, de asemenea în afara cazului în care discutăm despre un artist care vine, prestează și pleacă, numărați mesele la care acești oameni vor sta în numărul total de mese și predați-l sub această formă localului. Deci nu 15 mese + 2 mese pentru staff, ci 17 mese punct.

Deși în raport cu voi ei sunt prestatori de servicii și după cum spuneam, sunt acolo să-și facă treaba, în raport cu localul ei fac parte din ansamblul nunții și n-ar trebui să fie tratați jignitor, așa cum se întâmplă de foarte multe ori. Considerați aceasta cheltuială  un fel de poliță de asigurare și doză suplimentară și nesolicitată de respect. În schimb, vă asigur că veți primi înmiit acel ,,going the extra mile” pe care cu toții vi-l doriți de la furnizorii voștri de servicii.

Dar cum puteți reduce totuși costurile pentru Your Big Fat Romanian Wedding??

  • nu considerați toate serviciile indispensabile sau ca ,,must” – faceți o listă cu ce poate lipsi, eliminați aceste servicii din buget și din mintea voastră și adăugați-le la loc doar dacă observați că aveți buget și pentru ele
  • luați în calcul un DJ bun. Este MULT mai bun decât o trupă proastă/mediocră. Și mai eficient dpdv cheltuială.
  • vedeți care sunt serviciile pe care vi le oferă ,,în pachet”  localul și luați-le în calcul, dar fără să aveți așteptări mari de la ele. Sunt servicii standard, de cele mai multe ori inflexibile
  • grijă la costul rochiei

  • grijă la costul verighetelor
  • papetăria din colecții gata existente (invitații/meniuri etc) poate fi o soluție excelentă și eficientă ca preț
  • alegeți un local unde invitații să poată ajunge și pleca ușor, eliminând astfel costuri cu transportul
  • Fotograf? Videograf? Doar fotograf? Doar videograf? (mai rar, dar nu neauzit). Dronă? 2-3-5 camere? 1 album foto sau 5? Contează.
  • Fă nunta în extra sezon. Adică în perioada noiembrie-martie. Sigur, o să fie mai frig, dar dacă bugetul este mic, extrasezonul poate fi o soluție. Cererea scade dramatic și odată cu ea mai scad și unele dintre prețuri, așa cum am învățat cu toții la orele de economie care ne-au fost vârâte pe gât la liceu.
  • Invită mai puțini oameni! Pe lângă faptul că veți scădea sesizabil cheltuielile, cu cât petrecerea este mai mică, cu atât ai mai puțini invitați ,,de mulțumit” și vei fi mai puțin tentat să iei și aia, și aia, și pe cealaltă – și cel mai probabil vei reuși să te limitezi la esențial.
  • Scoate un fel din meniu. Nu, n-am înnebunit, e un trend de care trebuie să profiți :). Trei feluri în loc de patru sunt mai mult decât suficiente, până și invitații cârcotași îți vor mulțumi, deși oficial se vor plânge că n-a fost destulă mâncare. Dar ei se vor plânge oricum că n-a fost destulă mâncare, așa că nu-ți face griji în legătură cu ei.

În final mai spun o dată. Nunta românească pe care v-o doriți voi NU este ieftină.

Serviciile de asemenea nu sunt întotdeauna cele mai bune – și am scris și despre asta mult și bine. Nu susțin că toate costurile sunt justificate, dar aceasta este realitatea. Îmi doresc să luați o decizie informată înainte de a vă avânta în munți și mări de dezamăgire și așteptări.

O nuntă în România este de obicei compusă dintr-un program foarte încărcat, un meniu greu, băutură cât cuprinde și muncă enormă pentru toată echipa voastră. Să ceri mai puțin decât ce se oferă de obicei va scădea costurile, dar nu semnificativ, pentru că în sezon cererea este mare și fiecare furnizor dorește să își maximizeze profitul. It’s a business, after all…

Spor la planificat!

cât mai puține riduri și alegeri inspirate și potrivite pentru voi și bugetul vostru vă doresc! Sper că v-ați apropiat cât de cât de răspunsul la întrebarea – așadar, până la urmă, cât costă o nuntă în România?

Fotografia zilei vine de la Andra Drăgan,unul dintre acei fotografi apreciați despre care vă povesteam mai sus.

SHARE THIS STORY
COMMENTS

[…] have written before about costs of a wedding in Romania – but maybe it’s because the text is written in Romanian, or it’s buried deep in […]

Mi-a placut mult articolul! Informatiile sunt foarte utile pentru viitori miri! Voi da share! Multumesc!

ADD A COMMENT