Primesc frecvent e-mailuri cu subiectul “vreau să devin wedding planner”. Ele vin de la fete de toate vârstele și felurile, care vor să afle dacă ofer internshipuri. Dacă am loc în echipă, dacă organizez cursuri și așa mai departe… În primul rând vreau să spun că mă simt măgulită și apreciez atenția. Sigur că se umflă așa, măcar puțin, pipota în mine când văd că aceasta ocupație stârnește atât de mult interes.
Dacă vreți să învățați de la mine, este minunat și vă mulțumesc! Există multe modalități în care acest lucru se poate întâmpla – de exemplu puteți urmări pe canalele pe care comunic – Instagram, Facebook – sau chiar aici pe blog și vă puteți înscrie la următorul masterclass de wedding planning. De asemenea, îmi puteți scrie și vă pot trece pe o listă de așteptare. Există însă și varianta unul 1 on 1 virtual, pe o platformă online, pe câteva subiecte aplicate.
Dar până vă hotărâți exact ce vreți să faceți, pot să povestesc câte ceva despre privitul în propria ogradă înainte de a te apuca de ceva. Dacă nu știi cine ești și cu cine vrei să vorbești, cum vrei să te apuci de treabă? Așadar, câteva puncte pe ordinea de zi pe care le puteți lua la analiză de unii singuri:
1) Cine ești tu?
Ce ai de spus oamenilor, de ce te-ar asculta pe tine și nu pe alții? Ce știi să faci bine? Negociezi bine? Ești foarte sociabilă? Ai contacte multe într-o anumită zonă? Utilizează lucrurile astea! Găsește combinația aceea unică care te face diferit de alți oameni și folosește-o în avantajul tău! Gândește-te dacă vrei să te axezi pe coordonare de evenimente, pe design, dacă ești un planificator excelent, dacă ești un consilier foarte răbdător?
Ești tranșantă și sinceră, sau mai degrabă diplomată? Ești empatică, îți place sau nu să îți impui autoritatea? Îți place ca lucrurile să fie extrem de bine puse la punct sau îți place să lași portițe deschise ca să poți să schimbi în orice moment orice lucru? Ești o persoană caldă și sensibilă, sau mai degrabă ,,mână de fier”? Toate lucrurile astea contează în alegerile serviciilor pe care vrei să le prestezi, ca wedding planner. Nu te ajută cu nimic să copiezi schema de servicii a altcuiva. Nu pentru că nu ar fi corect, ci pentru că nu este eficient și nu îți face ție nicio favoare.
2) CINE vrei să te asculte?
Cu cine vrei să vorbești? Nu vrei să vorbești cu toată lumea și, mai ales, nu vrei orice clienți. Cea mai mare greșeală pe care o poți face e să accepți toate colaborările, din disperarea de a construi un portofoliu. Uneori oamenii nu-s pe aceeași lungime de undă. Uneori și-ar dori să fie, dar pur și simplu nu sunt. Un client cu care nu ești pe aceeași lungime de undă va fi în final un client nefericit care va considera că a făcut o greșeală alegându-te. Un client nefericit te va face și pe tine nefericit, invariabil. Banii câștigați din această colaborare vor fi câștigați cu un preț prea mare. Învață să fii selectiv. Nu e ceva arogant, e ceva ce funcționează în binele tuturor. Crează-ți un set de criterii pe care trebuie să le îndeplinească, în linii mari, clientul tău. Nu e vorba de un examen, dar e vorba de o persoană cu care uneori petreci mai bine de un an și pe care încerci s-o ajuți. Uneori ea poate alege prost, bazându-se pe ce au spus alții sau neavând răbdare să caute suficient de mult. Fii tu mai înțeleaptă și ajut-o în primul rând pe ea să nu facă o greșeală când alege un wedding planner.
3) UNDE este publicul tău?
Dacă afli asta – o să afli unde trebuie să mergi și să le prezinți serviciile tale. Alege-ți o nișă și încearcă să ți-o înțelegi. Poate fi vorba despre ceva deja existent (oameni din top management exclusiv) sau de ceva ce deterimini și articulezi tu (aventurierii care iubesc culorile tari, indiferent de ocupație).
4) Creează-ți propriul set de reguli.
Uită tot ce ai auzit pe la seminarii de business, tot ce ai citit prin cărți motivaționale – sau alege de acolo doar lucrurile care au legătură cu cine ești tu și cine e audiența ta. Nimeni n-a ieșit vreodată în față pentru că a fost cuminte și a urmat toate regulile. Nici măcar un wedding planner. De obicei oamenii care încep să scrie cărți despre reguli sunt cei care nu le-au urmat in the first place. La naiba, și eu fac exact același lucru acum!
5) CEL MAI IMPORTANT – Încearcă să îți creezi un obiectiv principal, material sau emoțional.
Vrei să devii celebru? Vrei să strângi o sumă considerabilă de bani? Vrei să fii asociat diverselor personaje mondene? Vrei să fii stăpân pe timpul tău și pe viața ta – și îți pasă mai puțin de câștigul material sau de faimă? Vrei să îți petreci timpul cunoscând mereu oameni noi? E foarte important să fii foarte sincer când stabilești aceste lucruri. Nu e ca și cum te aude cineva și te judecă – ia uite și la ăsta, ce materialist e. Sau ce superficial e. Sau ce fraier e. Sau ce neambițios. Sau …Sau… Ești tu cu tine și nu trebuie să dai explicații nimănui – asta e frumusețea. Când o să-ți dai seama ce vrei de la activitatea asta, ce vrei să-ți aducă ea, o să știi mai multe și despre celelalte patru puncte. Obiectivul tău o să îți arate dacă vrei să fii rechin sau caracatiță, delfin sau meduză. Nu nimic rău cu niciuna dintre înotătoarele astea.
În final – știu că sfaturile acestea sunt greu de urmat. Dacă ești la început o să fii tentată să lucrezi cu oricine îți face onoarea să te aleagă – până la urmă nu îți permiți luxul să refuzi. O să prestezi și servicii pe care nu vrei de fapt să le prestezi fie pentru că nu știi încă că nu vrei, fie pentru că ți-e greu să refuzi. O să te minți că obiectivul tău de wedding planner este unul de care ai citit prin cărți, pe care ți-au spus părinții că trebuie să-l ai sau pe care crezi acum că e corect să-l ai. În timp o să-ți dai seama care e de fapt el și sper că o să încerci să îl atingi.
Credit foto: Vlad Gherman
Vreau sa descopar acest job