Despre ceremonii religioase ortodoxe, in biserică și în afara ei

November 7, 2016

 M-am hotarât să scriu astăzi despre ceremonii religioase ortodoxe.

De ce?

Pentru că o parte mare a clienților mei caută în această perioadă un preot  dispus să țină ceremonii religioase ortodoxe în aer liber. Iar eu vreau să vă împărtășesc părerea mea despre acest fenomen. Poate vă va ajuta la luarea unei decizii în acest sens.

Așadar, în ciuda părerii mele despre biserica ortodoxă română, despre practicile ei și modul urât în care fură, se bagă cu picioarele în viața non-enoriașilor și felul în care-i îndepărtează pe unii dintre enoriași, trebuie să iau o poziție cel puțin ciudată în ceea ce privește chestiunea ceremoniilor.

Nu este pentru că aș considera că biserica n-ar trebui să țină ceremonii religioase ortodoxe în aer liber. Mentalitatea mea este una progresistă și să zicem oarecum liberală, cred că e nevoie de adaptare la realitate.

Cred că fiecare ar trebui să facă după cum simte, cred în libertățile personale de tot felul și nu înțeleg multe lucruri legat de practicile bisericești ortodoxe.

Ci este pentru că ceremonia religioasă ordotoxă de căsătorie ,,taina” aceasta a bisericii ortodoxe este o chestiune care o privește! Este unul dintre lucrurile care chiar sunt treaba ei. În momentul în care un cuplu dorește să se căsătorească în ritul ortodox, ar trebui să țină cont de regulile acestei biserici. Indiferent cât de absurde sau de neînțeles i s-ar părea. Ba mai mult decât atât, fenomenul acesta al ceremoniilor religioase ortodoxe în aer liber a declanșat apariția unui tip de mafii religioase. Preoții dispuși să facă asta încasează bani frumoși și țin ceremonii ,,pe ascuns”, cu teamă să nu apară în fotografii. Se trece printr-un proces cel puțin dubios de contactare la tot felul de numere de telefon care circulă între oameni căsătoribili, de parcă ai face trafic de persoane cel puțin.

Ce-i de făcut atunci? Păi de făcut, din punctul meu de vedere, sunt următoarele lucruri:

  • dacă sunteți credincioși de-adevăratelea, mergeți în Biserică. Asta este regula ei, ar trebui, așa cum văd eu lucrurile, să țineți cont de ea. Chiar și dacă faceți ceremonia aceasta mai degrabă de dragul părinților, țineți cont de regulile acestei biserici.
  • daca nu sunteți credincioși, apelați la o ceremonie umanistă. Este tot o ceremonie simbolică (scuze, eu sunt în această tabără :) ), în care se vorbește despre voi si despre ce e important pentru voi – și are loc unde vreți voi. Durează cât vreți voi. Nu are tentă sexistă, nici ritualuri de neînțeles, nu se dau șpăgi, nu se pupă mâini decât dacă vreți voi. Puteți să angajați și instrumentiști sau un cor, nu vă împiedică nimic să o faceți. (vă recomand eu unul bun :P)
  • dacă sunteți somewhat credincioși dar nu sunteți neapărat atașați de religia ortodoxă, mergeți către un alt rit care vă acceptă fără botezuri la 30 de ani și fără alte condiții. Biserica Anglicană este una dintre ele (desigur, și ei au reguli – ceremonia este în limba engleză, de exemplu).

Ideea este că:

…dacă vă simțiți curajoși, vreți să rupeți bariere și nu simțiți necesar să mergeți într-o biserică, ar trebui să fiți suficient de detașați de biserica ortodoxă cât să acceptați un alt tip de ceremonie. Nu cred că ceremoniile pseudoortodoxe cu preoți găsiți pe furiș și plătiți regește sunt un răspuns. Nu cred că e în spiritul vreunei credințe acest comportament. Lucrurile astea ar trebui să fie făcute cu inima deschisă, la vedere, cu dragoste și libertate.

Iar dacă vreți să schimbați ceva în regulile BOR, poate ar trebui să faceți petiții cât mai multe către această instituție. Cereți audiențe, discutații cu mai marii ei. Obțineți dreptul de a beneficia de aceste ceremonii în aer liber, dar făceți-le curate, deschise, la vedere…

Aceasta este părerea mea, o împărtășesc tuturor clienților mei și sper să vă fie de folos și vouă. E un punct de vedere pe care ar trebui măcar să-l luați în considerare înainte să vă certați cu preoți sau să ,,tocmiți” vreun preot găsit pe cine știe unde. Cu ce preț? Cu ce scop? Care este beneficiul? De ce mai doriți aceasta ceremonie dacă regulile bisericii sub care vreți să vă căsătoriți nu constituie ceva important pentru voi? De ce încurajați o lume ,,gri”? Pentru o modă? Gândiți-vă puțin vă rog…

Fotografia zilei vine de la Fix Foto – și este făcută într-o biserică :). La o nuntă TWS (miss u, guys :) ):

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND

[…] N-am spus și n-o să spun niciodată că ceremoniile religioase ar trebui să dispară. Spun doar că fiecare cuplu are dreptul de a beneficia de o ceremonie care să îl reprezinte și care să însemne ceva pentru el. Ortodoxa, protestantă, catolica, ebraică, musulmană, laică. Nu cred că trebuie neapărat să crezi într-un dumnezeu de un fel sau altul ca să te bucuri de cuvinte și de sensul lor și să-ți celebrezi dragostea. Cum nu cred că asta are vreo legătură cu bunătatea sau răutatea. înțelepciunea, răbdarea și mai ales toleranța. Avem cu toții dreptul la emoția zilei ăsteia pentru care ne pregătim câte un an, indiferent de orientare religioasă sau sexuală. […]

Da si eu sunt interesata deceremonia umanista. Cum se face si este cineva anuma care o oficiaza?

Hei ! Interesant articolul tau. Mi a atras atentia partea cu ceremonia umanista. Poti detalia , te rog ? Sunt f interesata. Multumesc !

eu sunt si nu sunt de acord cu tine. Sunt de acord ca daca esti cu adevarat credincios si vrei sa te casatoresti in rit ortodox, atunci nu ai de ce sa faci nazuri pentru ca stii care sunt regulile lor. Dar nu sunt de acord cu aceste reguli pe care tot ei, preotii, le-au inventat ca deh ei tre’ sa fie gica contra tot timpul. Sincer eu nu stiu de unde le scot. La noi in Timisoara biserica ortodoxa face afaceri de zeci de milioane de lei anual cu lumanari de cununie pentru ca ii obliga pe miri sa le cumpere de la ei si sa le -atentie- returneze cand au terminat cu ele, ca apoi ei sa le topeasca si sa faca altele. Ii mai si sperie pe saracii miri ca nu le aprind lumanarile la cununie daca nu-s de-ale lor, si acest lucru este un “pacat” si nu vreti ca proaspeti insuratei sa porniti cu stangul :)) Un bun prieten, preot greco-catolic, ne-a spus mie si viitorului meu sot “va cunun si-n varfu’ muntelui daca voi acolo sunteti fericiti – Dumnezeu e peste tot”. Cred ca asa ar trebui sa gandeasca toti preotii si sa celebreze uniunea dintre doi oameni si sa-si lase la o parte incapatanarile stupide. Deh, ce stiu eu, or fi substraturi mult mai profunde si aici…

Inca o chestie e ca daca esti crestin ortodox de-adevaratelea, aderi la niste principii ale acestei biserici. Unul dintre ele este ca dumnezeu e mai ales in biserica, altul e ca preotul este mijlocitorul relatiei dintre tine si dumnezeu si ca altfel nu prea si poate si inca unul e ca tainele bisericesti nu se scot din biserica. Biserica Ortodoxa nu este vreun model de protestantism sau super relaxare in ceea ce priveste relatia dintre credincios si dumnezeu – fix in felul asta si din motivul asta au aparut atatea miscari protestante.
Daca crezi (nu tu, ci in general) altfel poate in alta biserica iti poti gasi mai bine crezul.

Problema principala, asa cum o vad eu, e ca BOR face pasi indarat, catre un Ev Mediu oarescum romantic pentru unii. Insa in ceea ce priveste conditiile in care oficiaza casatorii – este dreptul lor sa reglementeze asta dupa cum doresc…

Cununia religioasa se poate face chiar si sub propriul acoperis,fara bani si dichis,fara sa platesti preotul cu “j-da-milioane”,fara lumanari cu fundite si floricele s.a.m.d. In principiu,daca vrei sa faci asta,poti sa faci si fara alai de 300 de insi ( intere 0-99 ani care miorlaie fiecare de durerea lui)inghesuiti in biserica. Faci o ceremonie la biserica alaturi de nasi, parinti,frati si cel mult prietenul/a tau/ta cel/cea mai buna(unul/una singur/a),dupa care,daca vrei sa arati si altora cum iti pune sotul/sotia verigheta pe deget,e destul sa amenajezi unde vrei tu un loc asa cum iti place tie si sa pui pe cineva,poate chiar dintre cei 300 de invitati, sa spuna ceva frumos despre voi. Imi displace tendinta de etalare a omului(romanului) din ziua de azi care “trebuie” sa faca el “asa cum trebuie” lucrurile de care nu are habar. Botezul(care nu scrie nicaieri ca trebuie facut la o anumita varsta),Cununia(care nu scrie nicaieri ca trebuie facuta in aceeasi zi cu marea petrecere de la restaurant) cealalta taina bisericeasca mai putin festiva,care iarasi vine si ea cu niste obligatii la pachet de te doare capu,sunt stalpi fundamentali ai religiei. Din pacate aceste taine sunt prost documentate de catre enoriasi si prost acceptate de preoti (Pentru ca in multe cazuri babele din sat il invata pe preot cum sa faca si ce sa faca,si el se lasa pe mana lor,doar doar ce castiga si el credit de la ele). In concluzie,ne rugam si ne caim dar de multe ori nu stim de ce…

Ruxandra, eu nu spun ca regulile sunt in regula. Spun ca daca vrei Biserica Ortodoxa, cam asta inseamna ea cel putin deocamdata (n-as avea nimic impotriva ca oamenii sa ia biserica cu asalt si sa ceara relaxarea regulilor) – si ca nu cred ca e o solutie sa iei un preot ,,pe ascuns” (care nu vine, btw, in stil romantic, din convingere si vocatie, ci pe bani grei). Nu inteleg gestul asta, pur si simplu si nu cred ca merita murdarirea cu asa ceva.

ADD A COMMENT