Cât costă o nuntă în România?

Of, subiect care nu se epuizează niciodată. Am mai scris despre el, și au scris și alții, poate mai bine decât mine. Cumva însă ne întoarcem iar și iar aici, mai ceva ca la Marea Albastră.

Așadar, dragilor, care este prețul unei nunți în România? De ce zic în România? Pentru că majoritatea cererilor care vin pe adresa yourweddingstyler la gmail punct com vin de la oameni stabiliți prin alte țări, care au pierdut cumva contactul cu realitatea românească – și oricum n-au avut niciodată informații foarte complete și corecte privind prețurile românești pentru nunți. Fie că discutăm despre români stabiliți pe alte bucăți de pământ, fie că sunt cupluri multiculturale sau chiar străini care au auzit lucruri diverse despre România, cu toții sunt curioși legat de aceasta întrebare de căpătâi. Cum dați nunta? (ba chiar și cei care locuiesc și trăiesc aici se consumă adeseori cu aceasta întrebare în cap).

Și o să încep cu concluzia, deși poate nu-i firesc așa – nunțile în România NU sunt ieftine. Cel puțin nu acele nunți pe care vi le doriți voi, dragi vizitatori de bucharestweddingplanner.ro. O să atac pe câteva puncte și o să dau explicații.

  1. Nu TOATE nunțile din România sunt scumpe. Există o infrastructură super solidă de servicii să zicem de calitate medie, care asigură realizarea de evenimente pe bandă rulantă, care vă pot ajuta ,,la calcule”. Așadar, există servicii pentru toate buzunarele, restaurante pentru toate buzunarele, locuri unde nunta poate ieși ieftin de-a dreptul. Nu stiu cât de mirobolant, whimsical sau dreamy, dar ieftin cu siguranță. Mult mai ieftin decât probabil prin orice altă țară europeană la care vă raportați (în general este vorba despre cele cu un nivel de trai mai ridicat, că de aici vine comparația). Sunt destule locuri în București (și probabil chiar și mai multe în alte orașe, mai mici) unde puteți organiza nunta cu mai puțin de 100 de euro/cap de invitat. Cautați subiectul pe google și veți găsi estimări care mai de care mai vesele. Din păcate, însă, nu este acesta genul de nuntă pe care vi-l doriți voi, nu-i așa? Am găsit, spre exemplu, într-un articol de genul ăsta un preț de ,,închiriere bufet deserturi” pentru 200 de lei pentru o nuntă de 100 de invitați. Ori la prețul acesta abia dacă achitați logistica și transportul respectivelor deserturi (sau o parte din aceste costuri, în funcție de complexitate și distanțe)…ce să mai vorbim că nu-mi pot imagina ce calitate (dar și cantitate) au deserturile care costa 2 lei/invitat, considerând că transportul și închirierea logisticii sunt incluse în acest preț.
  2. Când comparați prețurile, asigurați-vă că nu comparați mere cu pere si cartofi cu avioane. Meniul la nunțile românești, după cum bine știți, este (prea) stufos, iar băuturile sunt în general în regim open bar, într-o listă generoasă, pe o perioadă de cel puțin 8-10 ore. Tot personalul, că este de la local sau că face parte din echipa externă, muncește mult peste 12 ore în ziua respectivă, să zicem spre 14-16-18 ore. În comparație cu o cină de 2 feluri pe o durată de 2-3 ore (sau bufet), urmată de o petrecere unde vinul și răcoritoarele sunt din partea casei, iar restul se plătesc de invitați, petrecere care nu durează mai mult de miezul nopții.
  3. Diferența dintre serviciile high-end este mai mică, chiar dacă diferența de nivel de trai între două țări să zicem că este destul de mare. Asta pentru că publicul căruia i se adresează este cam același și are cam aceeași putere de cumpărare, indiferent în ce țară se găsește. Discutăm despre middle și high management sau despre corporate people care au salarii în România care încep să fie comparabile cu cele europene. Discutăm de asemenea despre antreprenori sau oameni de afaceri care de asemenea au venituri care le permit să se compare cu orice alt cetățean european. Diferența de nivel de trai nu de aici vine, din această pătură de altfel foarte subțire, din România – ci vine din sărăcia generalizată, din corupția masivă și din alte subiecte care însă nu se aplică pe nișa despre care noi discutăm decât în alte contexte.
  4. Entertainerii nu sunt ieftini (în speță trupele live), dar sunt în general de calitate și lucrează weekend de weekend până la 4-5 de dimineață. Acesta este în general șocul cel mai mare pe care-l au clienții din alte țări, după cel cu costul meniului. Exista, desigur, și așa-zisele ,,formații de nuntă” care intră cumva în același ,,film” cu localurile de la punctul 1 – dar, din nou, nu sunt genul de trupe pe care le caută clienții mei.
  5. Unele dintre cheltuielile pe care business-urile conexe le au sunt similare cu cele din alte țări. Echipamentele tehnice ale fotografilor sau trupelor, logistica, trainingurile, licențele – toate vin din sau se fac în aceleași locuri unde se fac toate echipamentele/trainingurile pentru orice alti furnizori europeni. Repet, discutăm aici despre servicii high-end.
  6. În ceea ce privește echipa foto-video (echipă pentru că lucrează împreună în ziua respectivă, nu neapărat pentru că-i contractezi împreună – mi s-a atras atenţia, completez) – acei fotografi care ți-au atras probabil atenția pe facebook și pe care-i vrei la nunta ta sunt parte din comunități internaționale de fotografi, au acces și plătesc pentru aceleași resurse ca toți ceilalti – mai mult de atât, au de multe ori nunți în afara țării nu pentru că ar fi mai ieftini decât cei locali, ci pentru că sunt foarte apreciați. Asta înseamnă, ca în orice alt domeniu, un fee pe măsură. Pentru că atât skill-urile cât și cererea sunt la un nivel înalt.

Acum, că am punctat aceste lucruri, zic să vă dau direct cu cifre.

Pentru o nuntă medie de să zicem 150 de persoane, trebuie să ai în minte un buget mediu de 25-30.000 de euro. Am spus mediu, da.  Calculul complet și corect este destul de complex și depinde atât de numărul de invitați (dar nu este progresie aritmetică, pentru că sunt costuri fixe destul de multe și mari), cât și de numărul de servicii contractate de client, dar și de costul ținutelor mirilor (ele pot costa de la 1000 de euro ambele și până la 5-6000 – faceți singuri calculele, dacă doar aici se consumă această sumă).

O diferență mare de cost poate veni din alegerile de entertainment. O trupă live medie costă cu toate ,,anexele” tehnice 3-4000 de euro. Cu fiecare artist pe care îl adăugați (că discutăm despre dansatori, interpreți de muzică populară, iluzioniști, MC, caricaturiști etc) costul crește și nu crește puțin. Desigur, dacă discutăm despre nume celebre, costurile pe band pot ajunge și depăși chiar 10-15.000 euro.

Costurile variază și în funcție de serviciile foto-video pe care veți dori să le contractați.

Desigur, acum că ajungem și la partea aceasta, un pachet mediu de floristică (care să se simtă) pentru o nuntă de 150 de persoane  ar fi undeva la 1500-1800 de euro (centerpieces, buchete, lumanari plus something extra care este întotdeauna solicitat – o arcada, un leagan, o alee decorată etc). Atenție mare aici, că mă înjură toți floriștii în cor în curând! Am avut nunți (de 100-130 persoane) cu buget de 3000, 5000 sau chiar peste 10.000 de euro pentru flori! Și țineți cont că din clientela mea obișnuită nu fac parte vedete sau oameni ultra bogați! 1500-1800 este acea limita pe care n-aș numi-o chiar minim de la care florile de la nuntă sunt vizibile și contează în atmosfera generală. Acest prag va crește cu fiecare panou floral, masă de șampanie, perdea de flori, candelabru îmbracat în flori sau orice alta chestiune de gen care v-ar putea face cu ochiul de pe nu știu ce site sau rețea de trafic cu imagini nepermis de extravagante.

Luați în calcul și pachetul de papetărie care poate să fie nesemnificativ în calculul nunții sau poate să bată și el în mia de euro dacă discutăm despre producții mega speciale, scris auriu (folio), letterpress, hartie produsă manual, ștanțe, procedee, sigilii sau alte ,,nenorociri”.

Mai calculați și faptul că o să aveți o taxă pentru ceremonie, eventual mărturii, posibil logistică de închiriat dacă nu vă place ce vă oferă localul, servicii de transport pentru invitați dacă nu sunteți undeva în centrul unui oraș. Nu am discutat nici măcar tangențial despre tort, candy bar, bufet de limonadă/clătite/prosecco, cabine foto, barmani profesioniști, lumini nu știu de care sau altceva similar. Dacă le doriți, trebuie să vă gândiți la un buget și pentru asta.

Ca idee, fee-ul mediu unui wedding planner se învârte la 10% din bugetul nunții. De multe ori este vorba de o taxă fixă, pe care o stabiliți de la bun început, dar e bine să știți despre ce sume discutăm, în linii mari. El poate fi mai mare sau mai mic în funcție de gradul de implicare pe care-l doriți. Și poate crește cu taxe de deplasare și cheltuieli de transport sau membri suplimentari ai echipei pentru evenimente la distanță sau complexe, sau pur și simplu mari. Un wedding planner nu se ,,plătește” de la sine, așa cum veți găsi poate informații pe internet. Așadar, marele beneficiu al unui wedding planner nu este că vă va oferi mega-discounturi la furnizori high-end (niciun furnizor cu cerere mare și clientelă stabilă nu va oferi discounturi mari unui wedding planner care îi aduce poate un client sau doi pe an). Cu siguranță un wedding planner vă va ajuta să nu cheltuiți banii pe prostii și vă va oferi și câteva discounturi pe care le primește de la furnizori de multe ori de deserturi, pentru ținute, verighete etc, dar nu acesta este motivul principal pentru care ar trebui să alegeți să lucrați cu un wedding planner. Și în niciun caz nu uitați să-l prevedeți în buget dacă vă doriți să lucrați cu el/ea, pentru că nu, nu se va ,,autoplăti”. Un wedding planner va aduce economii mai ales pe zona timpului petrecut cu studiul pieței, cu recomandări testate și mai ales cu experiența mai mult sau mai puțin vastă pe care o are cu evenimentele de acest gen. Va prelua așadar de pe umerii voștri atât cât sunteți voi dispuși să predați.

Acum la toate cele de mai sus, calculați un meniu per invitat care, într-un loc de doamne-ajuta unde să aveți toate cele pe care vi le doriți (exclusivitate/spațiu/gradină/piscină – fiecare cu ce-și dorește) pleacă de pe la un 80 de euro și se duce spre și peste 120 de asemenea de euro. Considerând costul de 80 de euro, plecăm așadar de la un cost de 12.000 de euro exclusiv cu mâncarea și băutura, care poate ajunge și pe la 18.000 pentru aceiași 150 de invitați.

De asemenea, vă rog mult, calculați la numărul total de invitați și numărul oamenilor din echipă (care uneori se apropie de 20!). Acei oameni fac parte din nunta voastră și deși în raport cu voi sunt prestatori de servicii care nu-s acolo la distracție, trebuie numărați la numărul total de meniuri. O recomandare – în afara cazului în care echipa solicită expres cameră separată sau un meniu special, de asemenea în afara cazului în care discutăm despre un artist care vine, prestează și pleacă, numărați mesele la care acești oameni vor sta în numărul total de mese și predați-l sub această formă localului (deci nu 15 mese + 2 mese pentru staff, ci 17 mese punct). Deși în raport cu voi ei sunt prestatori de servicii și după cum spuneam, sunt acolo să-și facă treaba, în raport cu localul ei fac parte din ansamblul nunții și n-ar trebui să fie tratați jignitor, așa cum se întâmplă de foarte multe ori. Considerați aceasta cheltuială (infimă față de tot ce am scris mai sus) un fel de poliță de asigurare și doză suplimentară și nesolicitată de respect contra căreia vă asigur că veți primi înmiit acel ,,going the extra mile” pe care cu toții vi-l doriți de la furnizorii voștri de servicii.

Dar cum puteți reduce totuși costurile pentru Your Big Fat Romanian Wedding??

  • nu considerați toate serviciile indispensabile sau ca ,,must” – faceți o listă cu ce poate lipsi, eliminați aceste servicii din buget și din mintea voastră și adăugați-le la loc doar dacă observați că aveți buget și pentru ele
  • luați în calcul un DJ bun. Este MULT mai bun decât o trupă proastă/mediocră. Și mai eficient dpdv cheltuială.
  • vedeți care sunt serviciile pe care vi le oferă ,,în pachet”  localul și luați-le în calcul, dar fără să aveți așteptări mari de la ele. Sunt servicii standard, de cele mai multe ori inflexibile, pe care ei la rândul lor le primesc la pachet de la furnizori cu care au negociat la sânge a priori pe cel mai probabil un an de zile.
  • grijă la costul rochiei
  • grijă la costul verighetelor
  • papetăria din colecții gata existente (invitații/meniuri etc) poate fi o soluție excelentă și eficientă ca preț
  • alegeți un local unde invitații să poată ajunge și pleca ușor, eliminând astfel costuri cu transportul
  • Fotograf? Videograf? Doar fotograf? Doar videograf? (mai rar, dar nu neauzit). Dronă? 2-3-5 camere? 1 album foto sau 5? Contează.
  • Fă nunta în extra sezon. Adică în perioada noiembrie-martie. Sigur, o să fie mai frig, dar dacă bugetul este mic, extrasezonul poate fi o soluție. Cererea scade dramatic și odată cu ea mai scad și unele dintre prețuri, așa cum am învățat cu toții la orele de economie care ne-au fost vârâte pe gât la liceu.
  • Invită mai puțini oameni! Pe lângă faptul că veți scădea sesizabil cheltuielile, cu cât petrecerea este mai mică, cu atât ai mai puțini invitați ,,de mulțumit” și vei fi mai puțin tentat să iei și aia, și aia, și pe cealaltă – și cel mai probabil vei reuși să te limitezi la esențial.
  • Scoate un fel din meniu. Nu, n-am înnebunit, e un trend de care trebuie să profiți :). Trei feluri în loc de patru sunt mai mult decât suficiente, până și invitații cârcotași îți vor mulțumi, deși oficial se vor plânge că n-a fost destulă mâncare. Dar ei se vor plânge oricum că n-a fost destulă mâncare, așa că nu-ți face griji în legătură cu ei.

În final mai spun o dată. Nunta românească pe care v-o doriți voi NU este ieftină. Serviciile de asemenea nu sunt întotdeauna cele mai bune – și am scris și despre asta mult și bine (sau prost). Nu susțin că toate costurile sunt justificate (unele sunt! cu vârf și îndesat!), dar aceasta este realitatea și-mi doresc să luați o decizie informată înainte de a vă avânta în munți și mări de dezamăgire și așteptări legate de eventualitatea organizării unei nunți în România. O nuntă în România este de obicei compusă dintr-un program foarte încărcat, un meniu greu și mare, băutură cât cuprinde și muncă enorm de multă în ziua respectivă pentru toată echipa voastră. Să ceri mai puțin decât ce se oferă de obicei va scădea puțin costurile, dar nu semnificativ, pentru că în sezon cererea este mare și fiecare furnizor dorește să își maximizeze profitul – pentru că, u know, it’s a business after all. 

Spor la planificat, cât mai puține riduri și alegeri inspirate și potrivite pentru voi și bugetul vostru vă doresc!

Fotografia zilei  pe care am șterpelit-o astăzi pentru voi vine de la Andra Drăgan, unul dintre acei fotografi apreciați despre care vă povesteam mai sus – și face parte dintr-o colecție Fearless.