Cum să ții sub control bugetul nunții?

Am în ultima vreme o jucărie nouă – cursul de la DallesGo – și deși nu îmi ocupă atât de mult timp, îmi ocupă atenție pentru că – ghici ce – este ceva nou! Și eu ca mulți alți muritori de rând sunt atrasă de noutate ca o coțofană de sticla colorată.

Așadar trec printr-o experiență super interesantă, din care învăț în fiecare miercuri și pe care mă bucur că am ocazia să o trăiesc. Vă aștept cu mare drag să vă înscrieți la curs dacă vă simțiți atrase/atrași de domeniu (avem și un cursant în această serie – bună, Andrei!), dacă practicați planningul de ceva timp dar vreți să aflați câte ceva și din experiența mea, dacă organizați alt tip de evenimente și vreți să vedeți de ce este ATÂT de diferit acest domeniu și de ce wedding planningul este o abordare complet diferită de organizarea de evenimente în sens clasic, dacă profesați în domeniul evenimentelor private dar pe altă ramură și veți să aflați mai multe despre întreaga imagine. Educația contează, deschiderea de a privi situația din toate unghiurile este una esențială pentru a înțelege. Iar atunci când înțelegi, se numește că ai cel puțin un avantaj :).

Lăsând însă la o parte poveștile despre cursul de wedding planning de la DallesGo, m-am gândit să vă povestesc astăzi câte ceva din lucrurile pe care le povestesc cu fetele (și Andrei) la curs. Și astăzi m-am oprit asupra bugetului.

Nu am de gând să fac apologia bugetului de nunta aici – nu vreau un post kilometric și nici să intru în prea multe detalii. Am mai scris despre asta, însă cumva în fiecare an contorul se resetează și fiecare subiect devine nou, iar noi, ca wedding planneri, trecem prin toată aceasta ciclicitate odată cu clienții.

Așadar iată câteva puncte de care trebuie să ții cont dacă vrei să nu scapi cheltuielile cu nunta de sub control.

  1. Nu lua nicio decizie până când nu ai stabilit locul nunții. Tot ce faci până atunci se poate prăbuși lăsând în urmă ore de muncă inutilă și iluzii. Alegerea pe care o vei face în acest capitol va ține foarte mult de impuls și de cum te simți într-un anumit loc și e posibil să alegi ceva foarte diferit de ceea ce credeai inițial, într-o cu totul alta perioadă/dată și într-un buget mult mai mare decât ce estimasei inițial. Concentrează-te pe asta în prima fază și abia apoi începe să-ți organizezi nunta, propriu-zis.
  2. După ce ai un loc și o dată, hotărâți-vă ce sumă de bani sunteti dispuși să cheltuiți, în total, pentru restul de servicii. E greu, da, dar trebuie.
  3. După ce ai stabilit care este bugetul (în afară de cheltuielile cu meniurile și eventual chiria), pune pe listă tot ce-ți dorești la nuntă. Și apoi din lista aceea alege-ți prioritățile. Nu, nu pot fi toate priorități.
  4. Bugetează satisfăcător prioritățile și apoi vezi ce bani rămân. Prioritizează din nou lucrurile rămase pe listă.
  5. Elimina din listă lucrurile pentru care nu mai există disponibilitate financiară. Este tentant să pui un pic de buget acolo și un pic acolo – realitatea însă este că dacă nu bugetezi satisfăcător fie nu vei găsi pe cineva care să presteze serviciile respective la banii pe care ești tu dispus să-i plătești, fie vei avea servicii de proastă calitate la nuntă. Și nu vrei asta. Nimeni nu ar trebui să vrea asta.
  6. Alcătuiește un buget detaliat pentru partea de floristică și mergi cu el atunci când discuți cu un florist. Acceptă că e posibil să nu se poată face ORICE în bugetul tău. Dar discută deschis, nu pleca de la ideea că floristul vrea să te păcălească, să te forțeze să plătești mult sau că îți dă prețuri mai mari pe care apoi să le negocieze în jos. Nu este in interesul nimănui o asemenea abordare.
  7. Fii atent/ă la ce număr de invitați te raportezi inițial cand faci bugetul și plătești avansul la restaurant – și care va fi numărul lor final, pentru că dacă el se mărește cu 50% tot cu atât vor crește și costurile tale variabile (mâncare/băutură/tort/candybar/logistică/floristică)
  8. Cu invitațiile mergi către lucruri care există deja mai degrabă decât să cauți creații pe comandă, atunci când bugetul nu îți permite asta.  Costurile pot fi foarte mari aici, mai mari decât ai putea crede. Cea mai economicoasă variantă este, desigur, invitația virtuală, tot mai căutată în ziua de astăzi.
  9. Gândește-te cum poți să-ți simplifici viața. De exemplu, renunță la mărturii, folosește lumânări simple, nedecorate la biserică. Folosește pantofi pe care deja îi ai dacă sunt în stare impecabilă și se potrivesc la ținuta ta. Cumpără-ți o rochie simplă, albă, de pe Asos sau de la orice magazin fizic sau online care deține așa ceva (hint – pe fashion days s-ar putea să găsești câte ceva).
  10. Nu te îndrăgosti de lucruri pe care nu ți le permiți. La fel ca în toate celelalte zile ale vieții tale :).

Succes și nu uita că eu sunt aici (click) dacă ai nevoie de ajutor cu organizarea, cu planificarea, cu bugetarea sau cu recomandarea de furnizori.

Organizare lină îți doresc!

Fotografia zilei vine de la Vanilla Roads: