Greetings, my fellow photographers!

Iată că a venit vremea, la ceas de seară, să scriu un material adresat colaboratorilor mei poate cei mai dragi – fotografii.

În timpul serii sunt cei cu care apuc să schimb cele mai multe impresii, iar după eveniment sunt cei pe care mă bazez să-mi permită să arăt lumii ce s-a mai întâmplat cu portofoliul meu, ce clienți am mai fericit și ce nunți am mai comis.

Găsesc după atât de multă vreme prilejul să discut și cu ei în ideea în care poate dacă facem schimb de idei putem, împreună, să facem evenimentele din țara asta și mai bune. Și mai frumoase. Și mai fotografiabile! 🙂

Și tocmai în acest spirit, emit către oricine are timp și dispoziție să mă asculte următoarele rugăminți:

1.Iluminatul sălii. Discutați detaliat despre asta – nu doar cu clientul, nu doar cu wedding plannerul, ci și cu cel care va aduce echipamentele tehnice la eveniment. Dacă nu în persoană, atunci telefonic sau prin e-mail. Nu se rezolvă absolut nimic dacă declarăm la o întâlnire cu clientul că e nevoie să fie lumină sau să nu fie lasere. Clientul nu este expert și de multe ori nici nu înțelege ce contracteaza de la firma de echipamente tehnice. Nici eu nu sunt expertă, deși am învățat enorm în ultimii ani, astfel încât să pot jongla cu noțiuni minimale de necesități fotografice la eveniment, noțiuni minime de scenotehnică, noțiuni minime de cofetărie, catering și toate cele. Așadar, știu că timpul costă bani și că la fiecare întâlnire sau conferință prelungită un înger bagă-n el o supradoză de metamfetamină, dar solicitați o întâlnire/discuție cu cei care asigură necesarul tehnic, dacă aveți nevoie de un anumit tip de lumini, dacă considerați că un alt tip de lumini va strica fotografiile sau măcar așa, de amorul discuției. În felul ăsta, nu o să mai ajungem la eveniment și n-o să mai întrebați cu spaimă-n suflet – astea sunt toate luminile? 🙂

Da, acest subiect (precum și următoarele) mă privește și pot face și eu un pas în acest sens. Dar mi-aș dori ajutor.

2. Atunci când solicitați ceva supliment tehnic sau logistic, de oricare-ar fi el (proiector, reflector, ghirlandă de becuri, instalație de Crăciun), înțelegeți că pentru client asta se va traduce în cost suplimentar. Dacă mențiunea sau rugămintea apare târziu va fi greu de îndeplinit, pentru că bugetul e deja antamat și încă 100 sau 500 de euro contează. Suntem fix în acea perioadă în care toată rezerva e deja consumată și clientul e furios pe mine că tot apar lucruri în plus. Așadar luați în considerare să discutați serios și să solicitați serios asta de la momentul semnării contractului.

Nu, din pacate nu vom putea să împrumutăm lumini/accesorii/logistică care pot fi utilizate în beneficiul fotografic al evenimentului. Toate aceste lucruri provin de la furnizori care au și ei, ca și voi un business – și care le închiriază, transportă, montează + demontează contra cost. Dacă cunoașteți furnizori care sunt dispuși să facă barter, poate contra fotografiilor frumoase cu obiectele lor, și puteți face asta – adică le puteți face rost gratuit, desigur, am fi (și eu și clientul) mai mult decât recunoscători 🙂

 

3. De cele mai multe ori decorul frumos pe care-l fotografiați, deși cu iz handmade, homey, shabby chic, diy, este rodul unei munci titanice al unei întregi echipe. E prea puțin relevant dacă echipa respectivă e alcătuită din frații miresei sau din profesioniști care n-au fost invitați la nuntă. E important să subliniem de fiecare dată când prezentăm o asemenea nuntă efortul (bani+ timp) care a fost pus în crearea decorului. În felul ăsta nu mai creăm așteptări nerealiste în mințile viitoarelor mirese care văd fotografiile și își scad atât bugetul cât și lista echipei pe care-ar fi contractat-o alminteri. Sunt puțini cei care pot cu adevărat să creeze decoruri de Style Me Pretty sau My Green Wedding Shoes în sufrageria proprie, fără cunoștințe prealabile de meștereală, fără o cheltuială masivă, fără două-trei luni de concediu și fără o echipă de montaj care să își sacrifice toată prima jumătate a zilei nunții. E la fel ca în orice alt domeniu. Dacă arată superb, atunci fiți siguri că în spate e cel puțin o persoană care are cunoștințe de design și experiență în manufactură.

De fapt, hai sa înlocuim acest DIY cu MANUFACTURĂ. Ce ziceți? 🙂 (da, Rareș, cu tine vorbesc 😛 😛 😛 😛 😛 :P). E o neînțelegere la mijloc și eu încerc s-o clarific, în binele generațiilor viitoare de miri! 🙂

4. E o rugăminte pe care o adresez fiecărui colaborator prezent la eveniment, indiferent cu ce se ocupă el. Vă rog din suflet de copil terorizat și îmbătrânit prematur, treceți în contract o clauză referitoare la meniul pe care îl solicitați la eveniment. Și mai mult decât atât, discutați-o cu ocazia semnării aceluiași contract. Știu, nu vi se pare normal. Nu vi se pare frumos. Vreți să fie subînțeles. Iată, ani de zile de discuții mai târziu – nu este. Nu ajută, din nou, pe nimeni dacă ne trezim în ziua evenimentului că e nevoie de meniu vegetarian, că e prea puțină mâncare, că nu e ok să fie platouri, că nu e ospătar desemnat la masă sau că mâncarea curge și voi erați mulțumiți cu aperitivul și sunteți triști că se face risipă. Știu că avem o problema majoră cu serviciile pe latura asta. Știu că frăția șefilor de sală are și ea o și anume frustrare pe care încearcă să și-o rezolve desconsiderând echipa evenimentului. Dar dacă nu vorbim cu toții deschis despre asta cu clienții nu se va schimba niciodată nimic. Așa cum se discută despre programul din ziua nunții, cum se discută despre termenul de livrare a fotografiilor, cum se discută despre necesitatea de a acorda un anumit termen ședinței foto, trebuie să se discute și despre celelalte așteptări ale voastre, pe lângă plata fee-ului. Indiferent că discutăm despre un sandwich cu brânză sau meniu complet de nuntă. De suc de portocale sau de vin roșu de Purcari. Dacă clientul consideră cererile voastre deplasate, poate că momentul potrivit pentru această discuție este înainte de semnarea contractului și nu în ziua nunții…Nu cred că asta va rezolva toate problemele, dar este un punct de început.

Am schimbat, cu toții, atât de mult regulile jocului în ultimii 5-6 ani. Hai să mai facem câteva eforturi! 🙂

 

Fotografia zilei vine de la Vanilla Roads și este de la o ședință foto Wedding Divas. Unde am bricolat și noi ce am putut 🙂

 

11